روسیه از رهگیری بمب‌افکن‌های آمریکایی در نزدیکی مرزهایش خبر داد

ارتش مسکو ادعا کرد که نیروهایش دو روستای دیگر در خط مقدم نبرد با اوکراین را تصرف کرده‌اند

تصویری از جت‌های بی‌۵۲ ایالات متحده آمریکا‌- رویترز

 وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد دو جنگنده میگ‌ــ۲۹ و میگ‌ــ۳۱ روسیه دو بمب‌افکن آمریکایی بی‌ــ۵۲ را در حالی که قصد داشتند از فراز دریای بارنتز به مرز روسیه نزدیک شوند، رهگیری و به تغییر مسیر مجبور کردند.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پس از شناسایی یک هدف هوایی در حال نزدیک شدن به مرزهای کشورمان، ارتش با هواپیماهای جنگنده میگ‌ــ۲۹ و میگ‌ــ۳۱ وارد عمل شد. با نزدیک شدن جنگنده‌های روسی، بمب‌افکن‌های راهبردی آمریکایی مسیر پروازشان را تغییر دادند و از مرز دولتی فدراسیون روسیه دور شدند.»

پنتاگون هنوز درباره این ادعای مسکو اظهارنظری نکرده است.

روسیه پیش از این نیز حوادث مشابهی را گزارش کرده بود. از جمله زمانی که هواپیماهای این کشور با هواپیماهای نظامی کشورهای ناتو در بحبوحه جنگ در اوکراین، مقابله کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش مسکو روز یکشنبه همچنین ادعا کرد که نیروهایش دو روستا در خط مقدم نبرد با اوکراین را به تصرف درآورده‌اند.

روستای آندریوکا در شرق منطقه لوگانسک و پیشچانه در شمال شرق خارکیف با فاصله کمتر از ۲۰ کیلومتر از آندریوکا در بخشی از خط مقدم اوکراین قرار دارند که مسکو در هفته‌های اخیر مدعی شده پیشرفت‌های چشمگیری آنجا داشته است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای از تصرف این دو روستا به عنوان «آزادسازی» نام برد و افزود که عملیات پیشروی ارتش ادامه دارد.

آندریوکا، روستایی با جمعیت کمتر از ۲۰ نفر، یکی از آخرین سکونتگاه‌های شهروندان اوکراین در منطقه لوگانسک شرقی بود که کی‌یف هنوز آن را تحت کنترل داشت.

بنا بر اطلاعات موسسه مطالعات جنگ، پیشچانه نیز در ماه‌های گذشته در کانون توجه کرملین بوده است، زیرا تصرف آن منطقه می‌تواند راه را برای رسیدن روسیه به رودخانه اوسکیل که حدود ۱۰ کیلومتر دورتر است، هموار کند.

مسکو مدعی است که در هفته‌های اخیر مجموعه‌ای از روستاها و شهرک‌های خط مقدم اوکراین را تصرف کرده است؛ بسیاری از مناطق موردادعای روسیه تنها چند خیابان و تعداد انگشت‌شماری ساختمان متروکه‌اند.

جنگ روسیه و اوکراین در حالی همچنان ادامه دارد که هیچ یک از طرفین نتوانسته‌اند به پیشرفت چشمگیری دست یابند. حدود دو سال و نیم پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، هر دو طرف جنگ می‌گویند که تلفات سنگینی به طرف مقابل وارد می‌کنند.

ولودیمیر زلنسکی، رئيس‌جمهوری اوکراین، که کشورش با حمایت‌های گسترده غرب توانسته در برابر تهاجم روسیه مقاومت کند، گفته که «فقط از ابتدای این هفته، روسیه از بیش از ۷۰۰ بمب هوایی هدایت‌شونده، بیش از ۱۷۰ پهپاد تهاجمی از انواع مختلف و تقریبا ۸۰ موشک علیه اوکراین استفاده کرده است».

رسانه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت که روسیه در حال حاضر هشت برابر بیشتر از قبل از حمله به اوکراین در سال ۲۰۲۲، موشک کروز کی‌اچ‌ــ۱۰۱ (Kh-101) تولید می‌کند و به نظر می‌رسد که تحریم‌های غرب علیه مسکو ناکافی بوده است.

ولادیسلاو اینوزمتسف، اقتصاددان روس که در تبعید زندگی می‌کند، به فایننشال تایمز گفت: «به اعتقاد من، تعداد واقعی ممکن است حتی بیشتراز این رقم باشد.» او تخمین می‌زند که روسیه در سال ۲۰۲۴ بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ موشک کروز تولید کند و این میزان ممکن است در سال ۲۰۲۵ به یک هزار برسد.

یک منبع آگاه نیز تاکید کرد که در آوریل ۲۰۲۴، منابع اوکراینی تولید ماهانه ۴۰ موشک کروز ۱۰۱ را گزارش کردند که بسیار بیشتر از ۵۶ موشک تولیدشده در کل سال ۲۰۲۱ بود.

به گفته برخی از کارشناسان، روسیه قطعات موردنیازش را از کشورهایی تامین می‌کند که تحریم‌های غرب علیه مسکو را نپذیرفته‌اند. به عنوان نمونه چین بسیاری از محصولات دومنظوره را در اختیار روس‌ها قرار می‌دهد و مسکو با موفقیت از آن‌ها در صنایع نظامی استفاده می‌کند. آن‌ها تاکید می‌کنند که در برخی موارد، نیز قطعات مستقیم از کشورهای غربی خریده می‌شوند و لازم است که راه‌های دور زدن تحریم‌ها، بیش از پیش، برای کرملین بسته شود.

بیشتر از جهان